Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 - radost nebo zklamání?

29. července 2021

Koupil jsem si elektrokoloběžku. Proč? S vidinou pohodového, relaxačního, levného a ekologického a ve své podstatě i rychlého způsobu dopravy na menší vzdálenosti. S koloběžkami jsem neměl absolutně žádné zkušenosti. Při výběru jsem měl nějaké požadavky, spíš představu, co by koloběžka měla umět. Po zhodnocení trhu a pročtení recenzí jsem sáhl po Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, dále jen ve zkratce XPro 2. A jak se mně na ní jezdí? O tom je dnešní článek.

Mé požadavky vedoucí k šaomce?

Chtěl jsem koloběžku s co největším dojezdem, ale současně dostatečně malou, skladnou a lehkou. Defakto bylo zásadním kritériem, aby ji i drobnější žena dokázala přenést na nějakou rozumnou vzdálenost (např. do menších schodů, ze schodů, do autobusu, vlaku apod.). Proto byl váhový limit cca 15 kg max, lépe méně.

XPro 2 váží 14,5 kg, tedy tak tak, ale do limitu se vešla.

Co se dojezdu týče, požadavek byl na jedno nabití 30 km pohodlného dojezdu. Do města to máme cca 12 km. Tj. 12 tam, 12 zpět a nějaké popojížďky po městě.

XPro 2 má papírový dojezd až 45 km, takže s rezervou také ok.

XPro 2 splňoval i další požadavky, tedy skladnost a velikost. Do kufru našeho hatchbacku se pohodlně vejdou dvě tyto kolobky.

Navíc jsou XPro 2 za skvělou cenu 13 990 Kč (dnes dokonce i levněji), mají dobré recenze, mají určitou komunity, není problém sehnat náhradní díly, není problém sehnat servis, dokonce jsou i určité možnosti jejich "tuningu."

Vše se tedy jevilo skvěle a nic nepředvídalo nějaké komplikace či problémy.

První zkušenost, první jízdy, první zklamání

Na rozdíl od ostatních jsem s instalací a prvním spuštěním neměl větší problémy. Vše fungovalo tak, jak mělo. Spousta negativních recenzí je právě ve vztahu k prvnímu spuštění a nutnosti instalace oficiální aplikace Xiaomi. Za mě není důvod se toho bát.

Ale počítejte s tím, že bez mobilu kolobku nerozjedete (stačí jen na prvotní spuštění, pak už mobil nepotřebujete).

Výkon - Je ho zatraceně málo!

První zklamání přišlo asi po prvních ujetých 100 m. Ano, opravdu 100 m. Nikoli 100 km.

Jel jsem od domu z kopečka a zpět do kopečka. A tak nějak jsem zjistil, že do toho kopečka to opravdu moc nejede. Ze slibované rychlosti 25 km/hod, bylo rázem 8 km/hod. A to jsem ji tlačil i očima. Nešlo přitom o úplně prudký kopec. Nebyl ani mírný, ale rozhodně nešlo o nějaký šílený krpál. Výkon to absolutně nedal (podotýkám, že v režimu S - sport, tedy plný výkon)!

Mám cca 80 kg. Kolobka má nosnost 100 kg. Tak nějak, ani nevím proč, jsem žil v domnění, že i při 100 kg do běžného kopce těch 25 km/hod pojede. To však bylo hodně naivní.

Ihned jsem viděl ten obrovský problém, kdy do města jedeme defakto celou cestu z kopce, byť mírného. Výškový profil trasy je na obrázku. Tj. cesta zpět je plynulé, ale dlouhodobé stoupání.

Výkon 300W zkrátka není dostatečný. Při dalších jízdách jsem to pocítil i na rovinkách, kdy stačí ne úplně silný protivítr a z 25 km/hod maximálky se rychle stane např. jen 18 km/hod.

Za ideálních podmínek, tedy hladký asfalt, rovinka, bezvětří a nabitá baterie (o tom níže), je to super a výkon stačí. Zrychlení je poměrně svižné a kolobka prostě táhne, zvláště v režimu S - sport, tedy plný výkon. Dále má

  • režim "chůze", kdy jede max 5 (možná 6) km/hod a vy tak můžete jet vedle chodce;
  • režim D, tedy nějaký běžný městský režim s maximálkou omezenou na 20 km a trochu slabší akcelerací. V tomto režimu jsou kopce ještě větším problémem, než v režimu S.

Baterie se vybíjí a výkon klesá!

Je to logické, ale nějak jsem nad tím nepřemýšlel a neuvědomil si to. O to hořčejší jsou praktické zkušenosti, které vám dají facku a ihned shodí růžové brýle!

Čím máte více vybitou baterii, tím má koloběžka nižší výkon. Tj. pokud koloběžka s výkonem bojuje při téměř plném nabití, pak věřte, že při stavu pod 50% je to 2x tak horší a při stavu pod 10% je to už přímo utrpení!

I menší kopec se stává překážkou, i slabší vítr vaši rychlost srazí na polovinu. A jste-li někde kolem 10% stavu nabití baterie, akcelerace na 25 km/hod trvá zatraceně dlouho!

Je dobré na to býti připraveni.

Také nutno podotknout, že baterie se časem "opotřebovává" a klesá její kapacita. Výrobce garantuje, že baterie po 500 nabíjecích cyklech bude mít ještě 70% kapacity (nejsem si údaji zcela jist ale +/- by mělo sedět, popř. si dohledejte přímo u výrobce). Takže nesedí-li vám výkon u nové koloběžky, za rok používání vás asi nic hezkého nečeká.

Rychlost - stačí i nestačí

Již jsem zmínil, že koloběžka má softwarově nastaven omezovač na 25 km/hod a že ne vždy je schopna tuhle rychlost udržet. 25 km/hod je jakási limitní rychlost, aby se elektro koloběžka dala považovat za kolo. Byť právní předpisy v této problematice obsahují jakousi velkou černou díru.

Praktická zkušenost je taková, že ve městě je tato rychlost vesměs naprosto dostatečná a v mnohých místech člověk jede záměrně mnohem pomaleji. Na druhou stranu, přesun mezi obcemi v délce kilometrů, např. po rovné asfaltové prázdné cyklostezce, je docela nuda a utrpení. Člověk by tak rád přidal, ale ono to nejde. Tlačíte kolobku dopředu doslova očima i silou vůle a ona ne a ne poslechnout! Líbila by se mně rychlost až kolem 45 km/hod.

Ach ten dojezd - sliby, chyby!

Takže. Papírový dojezd je 45 km. Reálný? Sotva 30, spíše méně. Počítám-li průměrnou trasu, kdy vám chvíli fouká, chvíli jedete do kopce a ne vždy je dokonalý asfalt. Ale 45 opravdu absolutně ne a rovnou na něj zapomeňte!

To je vážně dojezd tak pro 50 kg osobu, po dokonalém povrchu, po rovině, bez jediné brzdy a akcelerace a s větrem v zádech. Navíc pro novou koloběžku.

Když k tomu připočteme omezení výkonu s ubývajícím stavem nabití baterie, tak reálný použitelný dojezd je tak 20 km. A to je oproti slibovaným 45 žalostně málo!

Věřím, že pokud jste hubená ženská s 50 kg, budete na tom podstatně lépe. Ale já píši své zkušenosti, jako 80 kg osoba, tedy hmotnostně stále 20 kg pod limitem koloběžky.

Další nepříjemnosti

Koloběžku ovládáte (nastavujete), přes mobilní aplikaci. Originální aplikace neumí prakticky nic. Naštěstí tu máme aplikaci neoriginální, která, zdá se, funguje dobře.

Výrobce od určité verze aplikace (asi poslední), softwarově zrušil tempomat. Může se zdát jako drobnost ale věřte, že neustálé držení plynu pravým palcem, zvlášť na nekonečné rovince, je opravdu otrava.

Po prvních ujetých kilometrech začala koloběžka vydávat nejrůznější zvuky, zejména na ne úplně hladkém povrchu. Skřípe, vrže, praská, lupe, mlatí. Není to nic hrozného, ale po "pár" hodinách používání tohle prostě řešit nechcete. V době psaní tohoto článku jsem ještě problémy přesně neanalyzoval, předpokládám, že bude stačit něco dotáhnout, něco promazat.

"Plynový" ovladač je takový zvláštní plasťák s poměrně velkou vůlí a příliš jeho životnosti nevěřím. Jinak ale koloběžka působí velmi kvalitně, co se materiálů a jejich zpracování týče.

Přední světlo svítí dostatečně silně, ale je namířeno příliš "dolů" a tedy nemáte dostatečný dohled. Jelikož je pevně zabudováno v představci řídítek, tak s ním nepohnete a nejde seřídit. Plánujete-li jezdit za snížené viditelnosti, určitě doporučuji přídavné světlo nebo čelovku.

Snadné složení - ne tak docela

Výrobce dále láká na snadnou skladnost koloběžky, která trvá 5 sekund.

V reálu, slabší žena koloběžku není schopna sama složit.

Vše se děje přes pákový mechanismus na spodní straně řídítkové tyče. Páka má pojistku, kterou je nutno nadzvednout. Bohužel síly, které je nutné vynaložit, jsou opravdu dost velké a občas s tím i sám bojuji. Chce to nejen správný a poměrně přesný grif, ale také dost síly. Možná je to problém konkrétních kusů. Ale určitě na tohle pozor, ať to potom v reálu pro vás není čára přes rozpočet!

Pozitiva

Jak jsem psal v úvodu, s koloběžkami nemá žádné zkušenosti. Jezdil jsem jen na "nějaké" sdílené od firmy Lime ve Vídni. Ta jela mnohem lépe, ale byla také o dost těžší. Každopádně za mě osobně, jsem zklamaný politikou výrobce, kdy všechny parametry tak nějak přehání a praxe je pak hořká. Určitě bych tuto koloběžku již nekoupil.

Doporučil bych ji pouze lehčím osobám, zejména na popojíždění po městech, která jsou opravdu rovná.

Jízda na koloběžce je skutečný relax, pohoda i zábava současně. Člověk si vyvětrá hlavu, vyčistí a utříbí myšlenky. Mentálně odpočine. Být na čerstvém vzduchu, v přírodě, je zkrátka místo sezení v autě a trckání se v kolonách skvělé. Dokonce i při malé maximální rychlosti 25 km/hod, nejsou dojezdové časy o moc delší, než při jízdě autem, někdy dokonce kratší. Proč? Protože prakticky jediné, co vás zastaví, je semafor. Jinak neustále jedete. Žádné kolony, žádné prodlení. Můžete využít nejen cyklostezky, ale defacto jakoukoli pro vás sjízdnou cestu. Tím si můžete ušetřit spoustu kilometrů. Přibližně 20 km dlouhou trasu (23 km autem, 20 km na koloběžce), kterou často jezdím, autem zvládnu mimo špičku za 30 min, ve špičce za 40 až 45 min, ale nejednou se stane, že jedu i 60 a více min (omezení, nehoda apod., na této trase poměrně časté). Na koloběžce jsem ji ujel za 52 min. Opravdu jen minimum semaforů. Defacto se vymotám z města a už jen jedu "rovně." Kdežto autem je v cestě nespočet opravdu přecpaných křižovatek. Což je sice v ideálním případě o nějakých 20 min více, na druhou stranu, za těchto 20 min dostanete opravdu příjemný zážitek a dobrý pocit. Při kratších trasách může být absolutní časový rozdíl ještě nižší. Jezdím dokonce trasu, kde autem musím ujet 30 km a čekat v několika pravidelných zácpách. Na koloběžce lze trasu "střihnout" a stačí ujet 10 km. Takže reálně jsem v cíli cca stejně, spíše o něco dříve právě na koloběžce.

Nevadí ani slunce a vysoké teploty. Ono když "jen" stojíte a necháte se chladit okolním vzduchem, je to příjemné. venku přes 25°C ve stínu. A mně bylo v kratasích a tričku spíše chladno, než horko.

Při rychlosti max 25 km/hod se necítím nikterak ohrožen. Kolobka zastaví prakticky na místě. Vozím přilbu. Chce to brýle na ochranu očí. Ideální asi jsou také chrániče kloubů. Samozřejmě u silnějších strojů, které jedou mnohem více (některé až 100 km/hod), je to již zcela jiná kapitola.

Dalším pozitivem je, že taková cesta na koloběžce vás stojí přibližně nula nula nic. Resp. korunu, možná dvě. Autem jde o přibližně 80 Kč.

Shrnutí závěrem

Může se zdát, že koloběžku celkem dost haním a zatracuji. Zkusím to však uvést na pravou míru. Koloběžka jako taková, je zřejmě super a co do kvality plně odpovídá své ceně. Co mně ale irituje, to jsou sliby výrobce a také prodejce. Slibují naprosto nereálné parametry. Koloběžka je určena pro dospělé osoby. Musí být tedy jasné, že na koloběžce skutečně budou jezdit i lidé, kteří mají 80, ale klidně i těch 100 kg. Opravdu by se slušelo mnohem více přiznat barvu a upozornit, že dané parametry platí pro naprosto ideální podmínky a 50 kg osoby. Lépe, přiznat skutečné vlastnosti a nemazat tak lidem med kolem huby. Tohle mě od výrobce i prodejce dost zklamalo.

Hodně podvedený jsem se cítil i ohledně tempomatu. Prodejce jej sliboval, ale koloběžka jej nemá. Byl to pro mě dost zásadní faktor a pokud bych věděl, že tempomat chybí, dost možná bych sáhnul po jiném, dražším modelu.

Každopádně svět koloběžek jako takový mě fascinoval a teď pohlížím po Nami Burn-E Viper. Koloběžka mně přijde jako skutečný dopravní prostředek budoucnosti a do měst to nejlepší možné řešení!

One comment on “Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 - radost nebo zklamání?”